Проекти за нови и узаконяване на съществуващи фирмени надписи и рекламни елементи
НАРЕДБА за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община определя условията и реда в гр. София за поставяне, регистриране и премахване на:
В масовия случай, проектите за реклами които изготвяме, представляват всъщност проекти за узаконяване на реклами, поради факта че наредбата влезе в сила и постави огромен брой съществуващи реклами и фирмени надписи в заварено положение.
Всяка община в България има приета подобна наредба от общински съвет и съответно информацията тук е валидна само за гр. София.
РЕКЛАМНИ ЕЛЕМЕНТИ
Рекламен елемент е съоръжение със самостоятелна или полусамостоятелна конструкция, което се закрепва временно върху терен, сграда или друг обект и служи за носител на рекламна площ. Това са всички билбордове, покривна реклама, рекламни пана по калкани и др.
Рекламните елементи могат да бъдат поставени въз основа на:
Изисквания към рекламните елементи
ФИРМЕНИ НАДПИСИ
Фирмените надписи са информационни елементи, съдържащи само наименованието, търговската марка и/или дейността на лице в конкретен обект и които се поставят в/на недвижимия имот, в който се намира седалището или дейността на лицето. Това най-общо казано са всички надписи към търговски помещения на партера на сгради: магазини, заведения, офиси и др.
Фирмените надписи могат да бъдат поставяни:
Проектът на фирмения надпис се одобрява от главния архитект на съответния район, който издава и разрешението за поставяне. Не се изисква одобрение за поставяне на фирмени надписи с размер до 0,25 м2, когато са поставени на нивото на партера и успоредно на стената. Фасадите на търговските обекти, извън витрините и на одобрените с инвестиционния проект места, не могат да се ползват за излъчване на рекламни послания.
Проектна документация
Независимо дали става въпрос за узаконяване на съществуващи реклами и фирмени надписи или проект за изцяло нов рекламен елемент, билборд, фирмен надпис, тотем и др. се изискват следните проектни части, изготвени от проектанти с пълна проектантска правоспособност:
Разрешение за поставяне
Въз основа на проектната документация се издава разрешение за поставяне от главния архитект на съответния район или главния архитект на София в зависимост от обекта.
Искането за разрешение за поставяне може да се направи от:
Цена: от 800лв. (без ДДС) в зависимост от сложността на обекта и необходимите проектни части спрямо конкретната задача.
Срок: от 10 работни дни
Архитектурна Агенция ГРИД ГРАФИКС БГ изготвя всички необходими части от проектанта документация за узаконяване на съществуващи реклами или за изцяло нови реклами и фирмени надписи. Имаме опит и възможност за изпълнение на корпоративни поръчки за вериги магазини, банки и други търговски обекти с клонове и офиси в цяла България.
- преместваеми обекти;
- елементи на градското обзавеждане;
- рекламни елементи, билбордове, рекламни надписи;
- фирмени надписи;
- фирмени информационно-указателни табели;
- фирмени тотеми;
- временни информационни елементи;
- информационни и монументално-декоративни елементи .
В масовия случай, проектите за реклами които изготвяме, представляват всъщност проекти за узаконяване на реклами, поради факта че наредбата влезе в сила и постави огромен брой съществуващи реклами и фирмени надписи в заварено положение.
Всяка община в България има приета подобна наредба от общински съвет и съответно информацията тук е валидна само за гр. София.
РЕКЛАМНИ ЕЛЕМЕНТИ
Рекламен елемент е съоръжение със самостоятелна или полусамостоятелна конструкция, което се закрепва временно върху терен, сграда или друг обект и служи за носител на рекламна площ. Това са всички билбордове, покривна реклама, рекламни пана по калкани и др.
Рекламните елементи могат да бъдат поставени въз основа на:
- типови проекти - общински и корпоративни;
- индивидуални проекти.
Изисквания към рекламните елементи
- да отговарят на нормите за безопасност;
- да се поддържат в добро състояние;
- да не нарушават условията на обитаване;
- да не затрудняват достъпността и проходимостта на градската среда;
- да не са поставени и да не се ползват в нарушение на настоящата наредба и на действащото законодателство;
- да не застрашават безопасността на движение по улиците като закриват или наподобяват пътни знаци;
- да не се поставят върху елементи от системата за регулиране на движението по пътищата;
- да не се поставят върху съоръжения на инженерната инфраструктура или в сервитутната им зона по начин, нарушаващ изискванията за безопасност, препятстващ достъпа до тях или създаващ затруднения за нормалната им експлоатация;
- да не се поставят в обхвата на спирките на масовия градски транспорт, освен съпътстващите спирката елементи с типови проекти;
- да не се поставят върху скулптурни паметници и др. елементи на декоративната пластика, както и непосредствено във визуалния обсег на възприятието им;
- да не се поставят върху сгради на представителните институции на
- държавната и общинска власт;
- да не се поставят върху дървета и едроразмерна растителност;
- да не се поставят върху фасади на сгради, с изключение към търговски обекти на партерните етажи, калкани и странични фасади без прозорци или с прозорци, заемащи не повече от 20 % от площта на фасадата.
- да не се поставят върху ажурни огради с изключение на временни строителни и предпазни огради и в случаи, определени по реда на чл. 48, ал. 2 от Закона за устройство на територията;
- да не се поставят върху стени на гробищни паркове, както и в самите такива;
- да не се поставят върху стълбове на електропреносната и електроразпределителна мрежа, както и върху елементи на контактно-кабелната мрежа на градския транспорт, включително и когато изпълняват функции на улично осветление.;
- да не излизат извън границите на поземления имот, в който са поставени;
- да не закриват други рекламни елементи, елементи от архитектурния вид на сградите, търговски или друг обществен обект, както и да не се затруднява подхода към тях;
- да бъдат изработени от трайни материали, устойчиви на вятър и други атмосферни условия, съгласно нормативните изисквания;
- да съответстват на приетите прототипи, когато рекламните елементи са по типови проекти;
- да представляват ажурни решения в случаите на покривна реклама;
- да не се поставят върху сгради паметници на културата без съгласието на Националния институт за паметниците на културата;
- да не се поставят върху транспортно-комуникационните съоръжения и техните предпазни огради;
- да не ограничават правилата за достъпност на средата определена с Наредба № 6 от 26.11.2003 г.
ФИРМЕНИ НАДПИСИ
Фирмените надписи са информационни елементи, съдържащи само наименованието, търговската марка и/или дейността на лице в конкретен обект и които се поставят в/на недвижимия имот, в който се намира седалището или дейността на лицето. Това най-общо казано са всички надписи към търговски помещения на партера на сгради: магазини, заведения, офиси и др.
Фирмените надписи могат да бъдат поставяни:
- върху стени, козирки, навеси и маркизи към партерните части на сградите непосредствено принадлежащи към обекта, чиято функция обозначават;
- по фасадите на нежилищни сгради, когато функцията, която обозначават се осъществява в повече от 3/4 от площта на сградата;
- върху преместваеми обекти;
- по покривите на нежилищни сгради, когато функцията, която обозначават се осъществява в повече от 3/4 от площта на сградата само във вид на ажурни букви и лого на фирмата, съобразени с общата височина на сградата и без изображения на съпътстващите го форми, фигури и други.
- Когато фирменият надпис е поставен върху козирки, навеси и маркизи на партерни помещения, той не може да ги надвишава с повече от 1 м., както и да закрива отвори по фасадата на сградата.
- Когато фирменият надпис се издава от фасадата на сградата, на която е поставен, неговият най-отдалечен край не може да бъде на повече от 1,50 м. от фасадата, а когато е поставен на височина под 2,50 м от нивото на терена, не може да се издава от фасадата на сградата повече от 0,15 м.
- Не се допуска изграждане на допълнителни конструкции (навеси и козирки) с цел поставяне на фирмени надписи.
- Фирмените надписи се изписват задължително на български език и могат да бъдат дублирани и на друг език.
Проектът на фирмения надпис се одобрява от главния архитект на съответния район, който издава и разрешението за поставяне. Не се изисква одобрение за поставяне на фирмени надписи с размер до 0,25 м2, когато са поставени на нивото на партера и успоредно на стената. Фасадите на търговските обекти, извън витрините и на одобрените с инвестиционния проект места, не могат да се ползват за излъчване на рекламни послания.
Проектна документация
Независимо дали става въпрос за узаконяване на съществуващи реклами и фирмени надписи или проект за изцяло нов рекламен елемент, билборд, фирмен надпис, тотем и др. се изискват следните проектни части, изготвени от проектанти с пълна проектантска правоспособност:
- част Архитектура: съдържа всички необходими чертежи: архитектурно заснемане на фасадата, план, фасада(и) на цялата сграда с изяснено място на рекламния елемнт или фирмен надпис, разрез(и) в подходящ мащаб, изясняващи геометрията и разположението на рекламния елемент или фирмен надпис, обяснителна записка и др. Проектите за фирмени надписи обхващат фасадата на цялата сграда, а при свързано застрояване (на клкан) – и контактната зона със съседните сгради.
- част Дизайнерска: изяснява цялостното графичното и цветно решение за рекламния елемент или фирмен надпис.Включително цветна фасада на цялата сграда с изяснено място на рекламата или фирмения надпис;
- част Конструктивна: Конструктивно становище или проект в зависимост от сложността на обекта. За фирмени надписи е достатъчно само конструктивно становище;
- част ПБЗ (План за безопасност и здраве) - възможно да се изиска допълнително съгласуване на временна организация на движението с Дирекция „Управление и анализ на трафика“ - София и КАТ - София при заемане на улици и тротоари при монтажа
- част Геодезия: Изисква се за самостоятелни рекламни елементи и тотеми стъпили на земята;
- част Електро: Изготвя се само ако рекламният елемент или фирмен надпис свети или е осветен. Изяснява начина на захранване и осветяване на рекламния елемент.
Разрешение за поставяне
Въз основа на проектната документация се издава разрешение за поставяне от главния архитект на съответния район или главния архитект на София в зависимост от обекта.
Искането за разрешение за поставяне може да се направи от:
- собственика на имота;
- наемател с писмен договор със собственика или писмено съгласие (нотариално заверено) от собственика на имота;
- за рекламни елементи на сгради в режим на етажна собственост е нужно съгласието на етажната собственост по реда на Закона за етажната собственост. (решение на общото събрание)
Цена: от 800лв. (без ДДС) в зависимост от сложността на обекта и необходимите проектни части спрямо конкретната задача.
Срок: от 10 работни дни
Архитектурна Агенция ГРИД ГРАФИКС БГ изготвя всички необходими части от проектанта документация за узаконяване на съществуващи реклами или за изцяло нови реклами и фирмени надписи. Имаме опит и възможност за изпълнение на корпоративни поръчки за вериги магазини, банки и други търговски обекти с клонове и офиси в цяла България.